Magnus Eriksson bio photo

Magnus Eriksson

Internet and beyond. Pre-modern, post-human, para-academic.

Email Twitter Github Zotero

Har för tillfället Manuel Delandas “A Thousand Years of Non-linear History” på nattduksbordet. Boken beskriver människans icke-mänskliga historia de senaste tusen åren i tre kapitel; flöden och försteningar av materia och energi, kött och gener samt språk och memer. Idag kan jag inte låta bli att tänka på hur väl en sådan analys passar  på vad som händer i Mexico City med svinfluensan där alla dessa flöden och försteningar samverkar. Det är inte bara ett virologiskt problem utan lika mycket ett landskaps- och informationsproblem. Kopimisten Geraldine sitter mer eller mindre i husarrest i en stad som lamslagits lika mycket av virusets okontrollerade spridning som av informationens. Från hennes twitter:

EPIMEDIA viral collective hysteria produced & fed by media whores and > irresponsible citizens with “private” “reliable” sources.

Twitters förmåga till desinformation i realtidshändelser som denna har redan dokumenterats. Detta är något annat än Twitters roll i terrorattackerna i Mumbai där det egentligen handlade om att trejsa en koncentrerad händelse. I Mexico City involveras allt från uppgifter om smittade, rekommendationer för åtgärder och rörelsemönster. Myndigheterna får svårt att nå ut i den realtid som krävs för att inte bara informera i efterhand utan styra flödena av kroppar och mikroorganismer. Här finns artikel om hur internet används för officiell information. Uppdatering: Guardian samlar rådata.

//

På IRC sent inatt…

04:05:35      Geraldine   i know it sounds exagerated 04:05:52      > Geraldine   but is really weird in here.. and not. some places are > desserted others packed.

Virusets flöden och informationens flöden är båda katalysatorer för dessa förflyttningar av populationer och ommöbleringen av den urbana syntaxen. Vilka beteendemönster, smittor och sorteringar skapas av makroåtgärder som att stänga skolor och biografer, men ha köpcentra öppna eller mikroåtgärder som när WHO rekommenderar att man ska hålla sig minst en meter ifrån andra människor? Spridningen och begränsningen av viruset är också lika beroende av de förflyttningar, isoleringar eller koncentreringar som en mutering av informationslandskapet kan åstadkomma som någon egenskap hos själva virussmittan. Jag citerar i helhet punkt ett från BLDBLOG:s tio tankar om svinfluensan och medicinska utopier:

1) In his under-appreciated novel > Super-Cannes, > easily amongst his best, J.G. Ballard > explored the psychological, sexual, and even epidemiological > implications of landscape design. This is “the secret life of the > business park,” Ballard writes. At one point the book’s narrator is > speaking with the corporate director of Eden-Olympia, a planned > live/work community in southern France. The director somewhat > off-handedly refers to medical research that the narrator’s own wife, > a doctor, has been performing: “She’s running a new computer model,” > the director says, “tracing the spread of nasal viruses across > Eden-Olympia. She has a hunch that if people moved their chairs a > further eighteen inches apart they’d stop the infectious vectors in > their tracks.” Perfectly calibrated down to the inch – or perhaps the > millimeter – modern space itself becomes a kind of medical regime, its > bare white rooms an antiviral treatment that we mistake for interior > design. Just as our city streets are wide enough to accommodate the > turning radius of a specific class of passenger vehicle, our office > cubicles, kindergarten playrooms, courts of law, and university > lecture halls could be measured against the infectious vectors of > specific pathogens. In the geometry of objects around us are the outer > infectious edges of diseases we no longer suffer from; we have > literally designed them out of modern space, denying their ability to > spread.

Alltså, vilka arkitektoriska och informationella landskap formas av smittor och ett smittologiskt tänkande? Vad är relationen mellan en stad där ingen blir sjuk (eller en gräns vilken ingen smitta korsar) och en stad där inga tankesmittor sprids? Ps. För mer smittologi rekommenderas Steven Johnsons Ghost map om kolerasociogram. Här i föredrag på TED. Ds.